Toju Jemide

Hiphoplärare

Hur startade ditt musikintresse?

Som liten, tv, radio, mtv, Michael Jackson, thriller. Man såg allt dedär.
Det stod ut från mycket av det andra som man hörde.
Utifrån det så började man vibba och dansa och för att dansa så behöver man musiken, så när jag var 13 år så började jag att rappa och sedan dess så har jag hålt på med hip hop och musik på ett eller annat sätt.

Vad gjorde du sen?

Gick klart gymnasiet utbildade mig som träarbetare och började jobba i byggbranschen.
Men under den tiden så hade jag också en brake “karriär” i ett etablerat brake crew i Sverige som hette Feed the floor och vi dansade då runt i Sverige och tävlade och så. Samtidigt så hade vi också en av världens största hemsidor inom braking på den tiden som hette bboying.com som vi drev, så vi höll på mycket med det.

Då var det inte lika stort fokus på musiken utan mest på braking och den hemsidan och saker runt den men det var ändå hip hop, musik och graff och braking fanns runt om.

Sedan kom jag på att jag inte ville hålla på med bygg så då sa jag upp mig och nu är man här massa år senare hahah.

Hur lärde du dig att freestyle rappa?

Jag lärde mig genom att öva, nöta nöta nöta. För mig var det så att jag satt med vänner och vi har en vis jargong som vi har och alltid haft när vi hänger med varandra, sedan är den kanske inte helt pk men det är våran jargong och vi tar inte illa av det och gör ingen illa med den där och då. Men det har alltid varit att vi driver mycket med varandra och gör narr av varandra. Typ dåliga grejer som, din mössa e så ful med något nödrim, inga skillade rapps. Men så höll man på så också kom någon på något fett och då villa man själv komma på något fetare och bättre och tillslut så kunde man typ freestyla. Sedan tog man det mer seriöst och började utforska det mer och mer för att se vad man kunde göra och övade ännu mer. Detta är ju innan internet så jag satt ju tillexempel med ordböcker och letade häftiga ord och lärde mig vad dem betydde för att sedan veta vart jag kunde använda dem. Idag kan det var lite lättare med internet där du bara skriver in rim lexikon så får du allt serverat. Men det viktigaste och vad som fick mig att fastna var att sitta med vänner och ha kul med det, sätt inte ribban så högt direkt utan ha bara ha kul med det är mitt tips.

Vi håller fortfarande på, samma gäng och har roligt med det och även om jag kanske har blivit en bättre rappare än några så är det inte det det handlar om, det handlar om humor, inte vem som lägger de fetaste rappsen utan mer om skämten. Så jag tror att freestyle rap går lite ihop med komedi, stand up. Man har sin lila bit/bar och så bygger man upp till sin punch-line och det är ju typ stand up. Till en början när man började försöka lägga ihop feta rapps så blev det så avancerat, allt skulle ha en koppling från ufon till moderjord det skulle vara symmetriskt och de och de osv.

Så jag tappade typ bort mig och insåg att det kanske inte är så relevant så då började jag istället tänka på vad jag gjort idag och sedan gjorde jag en freestyle av det, sedan vad skall du göra imorgon? Var du på en resa, vad gjorde du på resan och då har man en röd tråd du kanske inte direkt har orden men du har en röd tråd i historien. Har man då lärt sig en massa ord så blir det ju lättare att hitta ut i något intressant.

Jag brukar genomföra freestyle med att spela ett instrument, ta typ gitarr. Om jag ber dig att dra ett solo på en gitarr så kommer du göra det baserat på hur många skalor du kan spela, så om du bara kan pentatoniska skalan så blir du begränsad till den men om du kan alla skalor i världen så har du friheten att uttrycka dig på ett mycket breddar sätt typ som Hendrix, han kunde inte ett enda ackord men kunde de flesta skalorna. Och det är samma sätt med rap om du bara har 10 ord i ditt ordförråd så kommer din freestyle baseras på dem 10 orden men om du har 1000 ord så har du 1000 ord att basera din freestyle på så det betyder att du har 1000 utgångar och lösningar.

Vad är hip hop?

Det är det här som kan vara svårt att förklara för folk ibland men, hip hop är inte något man gör det är något man är men det är också en kultur, man lever i den.
Det handlar om community, undgomar, peace love and understanding och alla dem klyschorna i grunden.
Medans media vill porträttera hip hop annorlunda så som att någon säger bitch i en låt eller att nån har en pistol. Men de sakerna är det dem enstaka individerna som uttrycker sig om genom hip hop men det är inte det som hip hop står för.

Du är ju lärare på Spinneriets linje för Urban Musik, kan du berätta lite om det?

Ja vi sitter ju här på Spinneriet idag och jag har tre fantastiska kollegor, Ayla ,Emilia och Daniel. För mig har det alltid handlat om each one teach one och det är grunden i hip hop, hade inte each one teach one funnits så hade inte hip hop funnits. Det betyder då, någon visade någon någonting och då uppfattade den personen någon och tog det vidare till någon annan, helt plötsligt gjorde 10st den grejen, 20st och sedan blir det tillräckligt många för att det skulle bli en kultur och det är lite det som Spinneriet handlar om också. När det inte finns möjlighet för individer att gå en dyr skola eller en dyr utbildning så finns folkbildning vilket då är each one teach one. Och jag tycker det är skit fett att kunna få vara en del av det med hjälp av Spinneriet. För mig känns det som ett naturligt flöde det är det enda sättet för personlig utveckling att man sprider kunskapen vidare.

Den delen som gjort att en del av kulturen inte är lika stor idag är att vissa pionärer inte har spridit kulturen vidare tyvärr. Det är såklart inte deras ansvar om dem inte känner det men det kan vara där som det har brustit. Det är inte bara hip hop det gäller, jag tycker att rock är ett prakt exempel på vad hip hop håller på att bli idag. Om vi går tillbaks till då rocken var en subkultur som kom från det “svarta” och “smutsiga” då var det jävulens musik och något farligt tyckte många. Men sedan började Elvis vicka på höfterna och då var det ok nu kan vi också acceptera det här också blev det hur stort som helst. Sedan blev det urmjölkat och popkultur och det är det som håller på att hända med hip hop och genre efter genre, samma resa. Detta är ju min uppfattning men hur sant man tycker att det är det får man avgöra själv.

Är youtube tutorials en förlängd variation av each one teach one?

Ja det skulle jag säga och det är ju skitfett men det som man förlorar med youtube är mötet och att kunna känna varandras energier. Youtube är grymt, jag lärde mig spela gitarr genom youtube men det kan inte helt ersätta den riktiga känslan.

Du har också ett jobb på Malmö kulturskola, vad är skillnaden mellan det och Spinneriet?

Ja där kör jag en efter skolan-verksamhet för eleverna där och även öppet för vem som helst att delta. Med eleverna som går på skolan så kan det vara svårare att få dem som är där att bli intresserade och engagera sig om de egentligen inte vill vara där och göra den grejen, medan de som kommer på den öppna verkligen vill komma dit. Samma som folk som sökt till Spinneriet och gått igenom en process för att kunna få ta del av det. Jag är så himla nöjd med mitt jobb och det faller helt i linje med min filosofi each one teach one.

Hur är relationen mellan ditt eget skapande och att lära ut på skolan?

De livnär varandra extremt mycket. Det är inte sällan som man är här en dag och hänger med eleverna och inte är inspirerad. Det är jättepositivt för mig och matar mitt kreativa flöde, jag får så mycket av att vara här också vilket bara är en bonus. Det händer ofta att jag kommer till skolan oinspirerad och hänger med eleverna och känner sedan att jag måste hem och göra musik. Men det är också en nice miljö att vara i på spinneriet eftersom det finns mycket kreativitet i huset med konstlinjen, filmlinjen så man stöter alltid på något häftigt.

Berätta lite om Spit Spot

Det är en klubb eller ett event som jag och en vän Björn startade. Jag har alltid älskat att spela med band och min kompis var trummis och han har alltid velat spela mer hip hop och det saknades en mötesplats för detta.
Det är ett öppet jam med ett band men där alla musiker kan bytas ut och olika personer går upp och sjunger och rappar också blir det vad det blir, ibland blir det magiskt och ibland blir det inte det haha.

Det var grundtanken vi hade att det skulle vara ett jam och en mötesplats för musiker, rappers och sångare. För jag känner så många rappers och sångare som aldrig spelat med ett band och som vill spela med ett band och samtidigt känner jag musiker som velat spela mer hiphop eller funk men som fått nöja sig med att spela pop eller rock istället. Så då blev det här en plats för dem att träffas, snacka och jamma. Nu är vi några stycken som jobbar med detta jag , Björn, Alexis och Emilia sistnämnda som även jobbar här på Spinneriet med mig.

Spitspot på Moriskan
Kan du berätta om din roll på Spit spot?

Ja jag är host, “håller låda” Startar ofta upp kvällen med lite freestyle rap och call & respond med publiken. Sedan kör vi ett live uppträdande med en artist eller en grupp som vi bokar också kör dem 4-5 låtar med bandet. Sedan är det jam och under jamet så är jag host och står där på scenen och håller låda och om ingen vill komma upp och rappa eller sjunga så får jag stå där och rappa och sjunga. Så det är bäst om någon vill komma upp och spela något eller så för då slipper ju jag haha. Men i bakgrunden så hjälps vi alla åt och drar i olika trådar, förbereder och bokar band och sånt.

Har det hänt att du någon gång behövt ta någon av scenen?

Ha ha.. aja det har hänt, det finns alltid någon som är lite för full eller för rolig som känner att dem skall upp och ha sig och då kan det vara så att man får få dem på andra tankar lite. Men det händer inte så ofta att man får köra någon av scenen helt, dem gångerna kan jag nog räkna på en hand.

Vad är något av det bästa som hänt?

Jag hade en magisk birthday på en Spit Spot en gång, sedan hade vi en kväll där en elev, Ebrain körde och då kom Seinabo Sey förbi och gästade och det var ju en kväll som vart helt magisk, en sån kväll är ju svår att glömma, det var absolut en av dem bättre. Men vi har haft många grymma kvällar tex spinneriet där John och Cleo har gästat och så.

Vad hände med publiken när Seinabo Sey kom dit?

Alla blir som barn och ställer sig med mobilerna och filmar och missar själva upplevelsen lite, men dem vill väll spara det någon annan gång kanske haha. Jag är väll sån som gillar att leva i stunden om jag ser något fett så vill jag uppleva det och sedan fck it om jag inte har spelat in det det är ändå inte värt det att sitta och kolla på det i efterhand. Jag är här och nu och vill uppleva det på riktigt. Det blir aldrig samma känsla eller vibe när man tittar på det i efterhand som när man upplever det.
Men ja det var många som vart starstrucked och många öppna munnar och det var jättekul å se men ur mitt perspektiv så skulle jag önskat att fler tog in det i stunden istället för att stå där med mobilerna. Men så är det ju med sociala medier, man vill visa vad man vart med om och man vill vara relevant men vad man gjort och vad man äter och sånt är ju inte alltid så relevant. Men det är ju lite samma för min egen del egentligen men enda anledningen till att jag lägger ut saker på sociala medier är för att få folk att lyssna på min musik eller för att komma och mötas på spit spot tex.

Händer det något med dem som går upp på scenen när en sådan stor artist är där?

Det tror jag absolut! Alla som går upp på den scenen oavsett om det är en stor artist närvarande eller inte så förändrar det något hos dem. Bara den grejen att gå upp på en scen och få köra med ett band förändrar om man inte gjort det tidigare, nya upplevelser öppnar nya dörrar, nya äventyr liksom. Sedan tror jag att det är olika för individer vissa blir star strucked vissa mindre. Som exempelvis keyboardisten som vi hade på kvällen när Seinabo Sey var där, han vart ju super star strucked och blev helt till sig och skulle spela något som hon sa åt honom men han bara frös och visste inte vad han skulle spela även fast han är grym och hade spelat keys grymt innan. Så det händer på olika nivåer men jag tror att alla får ut något av det i slutändan.

Hur får en någon att trivas på en scen?

Det är ju det som är mitt jobb som host på Spitspot, att hålla god låda och få folka att trivas genom att hålla folk glada. Det handlar inte om hat, det handlar om kärlek och att ge folk en möjlighet och en chans. Så länge vi alla står här och sprider en nice energi så kommer alla må fett bra här inne. Vi vill inte ha den negativa skiten där, det handlar om positiv vibe, positiv energi och det kommer ge positiva resultat i slutet av dagen.
Det är därför våran skit funkar tror jag för så fort någon går upp på scenen så får dem applåder, cred, kärlek direkt så oavsett hur bra eller dåligt det är i slutet så är det inte det det handlar om. Det handlar om att bygga människor och bygga en miljö som är nice. Så kan man gå och hata på saker sedan om man vill men inte där liksom.

Några sista ord?

Checka in Dirty Jens, bra musik, sjukstugan, team ufo, alla elever på spinneriet, spit spot, Malmö kultur, 128 tegelstaden skarpnäck, kärlek/respekt, sprid det till varandra, och hej mamma hahah. Tack så mycket!

Spinneriet, Malmö

Senaste porträtten

Kommande porträtt